دانش آموزان هفتم، هشتم و نهم (سال تحصیلی 99-98)
در سال های اخیر به صورت کاذب این احساس به وجود آمده است که دانش آموزان در مقاطع غیرکنکوری نیز بایستی با روش ها و معیارهای کنکوری مورد ارزیابی قرار گیرند تا برای شرکت در آزمون سراسری آمادگی بالاتری به دست آورند. این درحالیست که بر اساس مطالعات جهانی، استفاده از معیارهای غربال گر و مقایسه بین دانش آموزان نه تنها منجر به چنین نتیجه ای نمی شود، بلکه اثرات مخرب روحی و تحصیلی بر روی کودکان و نوجوانان خواهد داشت. بر این اساس هدف نهایی از ارزشیابی، یادگیری است و تکمیل فرایند یادگیری با حذف عوامل تنش زا نه تنها می تواند سلامت روانی دانش آموزان را تضمین کند بلکه باعث عمق بخشی به دانسته ها و مطالعات دانش آموز نیز می شود. گزینه دو نیز با هدف ارتقای فرایند یادگیری و بر اساس علم روز دنیا، برای دانش آموزان دوره اول متوسطه از سال تحصیلی 95-94 ارزشیابی منهای کنکور را با عنوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ارائه نموده است.
تعداد مراحل و شرایط برگزاری آزمونها با توجه به شیوع ویروس کرونا تغییراتی داشته است که اطلاعیه کامل آن را میتوانید از اینجا مشاهده نمایید.

تاریخ و محدوده کلی ارزشیابی ها
ارزشیابی های پیشرفت تحصیلی موسسه گزینه دو در سال تحصیلی 99-98 برای دوره اول متوسطه به صورت 6 مرحله ارزشیابی تستی و 4 مرحله ارزشیابی تشریحی برگزار می شود. تاریخ برگزاری و محدودهبندی این ارزشیابی ها مطابق جداول زیر می باشد:
ارزشیابی تستی | بازه زمانی برگزاری | محدودهبندی |
---|---|---|
ارزشیابی مرحله 1 | 8 تا 12 آبان 98 |
نیمسال اول با پوشش ارزشیابی قبل |
ارزشیابی مرحله 2 | 20 تا 24 آذر 98 | |
ارزشیابی مرحله 3 | 25 تا 29 دی 98 | جمعبندی نیمسال اول |
ارزشیابی مرحله 4 | 7 تا 11 اسفند 98 |
نیمسال دوم با پوشش ارزشیابی قبل |
ارزشیابی مرحله 5 (غیرحضوری بعلت شرایط کرونا) | 19 اردیبهشت 99 | |
ارزشیابی مرحله 6 (غیرحضوری بعلت شرایط کرونا) | 2 خرداد 99 | جمعبندی کل سال |
ارزشیابی تشریحی | ||||
---|---|---|---|---|
پایه | شروع ارزشیابی | پایان ارزشیابی | درس ها | |
مرحله 1 (بهمن 98) |
نهم | 98/11/05 | 98/11/10 | دو ارزشیابی مجزای علوم و ریاضی |
هشتم | 98/11/12 | 98/11/17 | ||
هفتم | 98/11/19 | 98/11/24 | ||
مرحله 2 (اردیبهشت 99 )
با توجه ممنوعیت برگزاری آزمون حضوری بخاطر شرایط کرونا، فعلا برگزار نمی شود |
هفتم | 99/01/30 | 99/02/04 | دو ارزشیابی مجزای علوم و ریاضی |
هشتم | 99/02/06 | 99/02/11 | ||
نهم | 99/02/11 | 99/02/18 |
سوالات متداول
چرا گزینه دو در دوره اول متوسطه از لفظ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به جای آزمون استفاده میکنه؟
هدف از آزمون با ارزشیابی متفاوت است؛ ارزشیابی فرآیندی است که نه تنها دانش آموز بلکه دبیر، مدیر، مشاور و خانواده را در بر می گیرد و هدف از آن صرفاً یادگیری است نه ارزیابی مهارت! ارزشیابی عملاً شروع فرآیند یادگیری است اما آزمون در معنای عام مرحله پایانی است. لذا هر آزمونی، ارزشیابی نیست.
چرا در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، تراز و درصد ارائه نمی شود؟ چرا به ضریب درس ها اهمیت داده نمی شود؟
هدف از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، یادگیری است و معیارهایی مانند درصد و تراز تنها برای رتبه بندی و مقایسه دانش آموزان کاربرد دارد. لذا ارائه آنها نه تنها فایدهای ندارد بلکه با توجه به ایجاد رقابت منفی برای دانش آموز دوره اول متوسطه مضر نیز است. ضریب دهی به دروس نیز یک معیار کنکوری برای انتخاب رشته است و در دوره اول متوسطه مفهومی ندارد.
چرا در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نمره منفی لحاظ نمی شود؟ این موضوع باعث پاسخگویی شانسی نمی شود؟
نمره منفی عملاً جریمه کردن دانش آموز است آن هم به این دلیل که ما احتمال می دهیم دانش آموز پاسخ های درست را هم بدون اطمینان کامل پاسخ داده است. لذا نمره منفی تنها در آزمون های غربالگر مفهوم دارد. به همین خاطر است که در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی گزینه دو تنها تفکیک پاسخ های درست، نزده و نادرست نمایش داده میشود.
چرا عامل زمان از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی حذف شده است؟ فاصله ارزشیابیها چرا کوتاه است؟
در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اختیار به دبیران و مدرسه داده شده است تا هر دبیر در بازه زمانی مربوطه مطابق سلیقه اش ارزشیابی درس خود را انجام دهد. در عین حال زمان ارزشیابی نیز محدودیت زیادی ندارد تا تمرکز دقیقاً بر یادگیری باشد نه ارزیابی مهارت تست زنی دانش آموز! همچنین بازه زمانی میان ارزشیابیها به دلیل نیاز به اجرای فرآیندهای اصلاحی مبسوط در نظر گرفته شده است.
کارنماهای دانش آموز و مدرسه
کارنمای توصیفی
تحلیل سوالات
تحلیل یادگیری
گزارش مدیر مدرسه
گزارش های دبیر
گزارش های مشاور
برای مشاهده نمونه کارنامه ها و مشاوره های گزینه دو کلیک کنید
بانک سوال هوشمند گزینه دو
گزینه دو در سال 99-98 برای دانش آموزان پایه های هفتم تا نهم، امکان دسترسی به نرم افزار بانک سؤال را فراهم نموده است.دانش آموزان با استفاده از این نرم افزار به تعداد زیادی سؤال استاندارد از مباحث گوناگون دسترسی دارند و می توانند با توجه به برنامه مطالعاتی خود از نمونه سؤال های استاندارد برای تمرین و نیز سنجش آموخته هایشان استفاده نمایند. در نسخه دانش آموزی نرم افزار، دانش آموز می تواند به تمرین موضوعی بپردازد و یا با انتخاب درس یا موضوع، ارزشیابی پیشنهادی سیستم را دریافت کند و نتیجه پاسخگویی خود به مجموعه تست ها را مشاهده نماید. این نرم افزار از مهر 98 هم از طریق سایت (ویژه دانش آموز و مدرسه) و هم اپلیکیشن گزینه دو (ویژه دانش آموز) قابل ارائه خواهد بود. در نسخه هوشمند بانک سؤال، دانش آموز می تواند به تنهایی یا از طریق مدرسه در این سیستم فعالیت نماید.
اگر دانش آموز به مدرسه ای متصل باشد، می تواند تمرین و ارزشیابی های ارسال شده از سوی دبیر خود را نیز دریافت و استفاده نماید. همچنین دانش آموز متناسب با عملکرد خود در ارزشیابی های پیشرفت تحصیلی گزینه دو و بانک سؤال، به تمرین یا ارزشیابی های شخصی سازی شده ویژه خود در نرم افزار دسترسی خواهد داشت. دانش آموز می تواند به مدرسه و دبیران خود وصل شود و از آنها نیز ارزشیابی و تمرین دریافت نماید. در عین حال بر اساس عملکرد دانش آموز در بانک و ارزشیابی های پیشرفت تحصیلی گزینه دو، به او پیشنهاد سؤال نیز داده می شود.
خدمات جانبی
ارزشیابی مهارت های اجتماعی
مجموعه سوالات خوب
پاسخ تشریحی شخصی
هدایت تحصیلی و شغلی
اپلیکیشن کندوبان
مجموعه ارزشیابی های گزینه دو
راهنمای تدریس معلم
دوره آموزشی ضمن خدمت دبیران
قیمت و ثبت نام
قیمت هر مرحله ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سال تحصیلی 99-98 مبلغ 19 هزار تومان در نظر گرفته شده است و بابت خدمات جانبی که به داوطلبان و مدارس ارائه می گردد، هزینه ای لحاظ نشده است.
لازم به ذکر است مدارس و مراکز آموزشی در صورت اقدام به ثبت نام گروهی از تسهیلات و تخفیف های ویژه برخوردار خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر با نمایندگی های گزینه دو تماس حاصل نمایید.
پایه تحصیلی
|
قیمت هر مرحله ارزشیابی |
قیمت ثبت نام کامل (6 مرحله) |
هفتم |
19.000 تومان |
114.000 تومان |
هشتم |
19.000 تومان |
114.000 تومان |
نهم |
19.000 تومان |
114.000 تومان |