سنجش مهارت های اجتماعی عاطفی
مؤسسه گزینهدو قصد دارد در راستای تحقق اهداف عالی آموزش و پرورش در ایران، با استفاده از نظر و مشاوره متخصصان حوزه آموزش و ارزشیابی و مطالب نوین علم سنجش و ارزشیابی، اقدام به سنجش برخی مهارتهای اجتماعی و عاطفی دانشآموزان در دوره اول متوسطه نماید.
این نوع سنجش که جای خالی آن در میان دانشآموزان مقاطع پایینتر به شدت احساس میشود، میتواند مسیر نیل به اهداف تعیین شده در سند تحول نظام آموزش و پرورش و در نتیجه موفقیت فرزندان این مرز و بوم را هموارتر کند.
چرا مهارتهای اجتماعی و عاطفی مهم اند؟
مطالعات علمی نشان میدهد مهارتهای اجتماعی و عاطفی بر موفقیت افراد در همه ابعاد زندگی از جمله پیشرفت تحصیلی و حرفهای، عملکرد شغلی، سلامتی، طول عمر و همچنین رفاه فردی و اجتماعی اثرگذار است. شواهد تجربی نیز این موضوع را تایید میکنند
این مهارت ها تعیین می کنند که افراد تا چه حد توانایی انطباق با محیط زندگی را دارند و به موفقیت دست مییابند. توسعه این مهارتها نه تنها بر زندگی و رفاه فردی، بلکه بر رفاه جامعه نیز مؤثر است.
حتی نظریههای مختلفی وجود دارند که تأثیر مهارت های اجتماعی عاطفی را بر مهارت های شناختی نشان می دهند. این درحالیست که ارتقای مهارتهای شناختی منجر به ارتقای یادگیری دانش آموزان در درسهای مختلف مدرسه می شود.
مهارتهای اجتماعی و عاطفی در آموزش و پرورش ایران
طی سالهای گذشته، بحث مهارتهای اجتماعی و عاطفی در سیاستهای آموزش و پرورش و نیز عموم جامعه رو به افزایش بوده است. در همین زمینه، شورای عالی آموزش و پرورش در اردیبهشت 97 سند "اهداف دورههای تحصیلی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران" به تصویب نهایی رساند.
اهداف دورههای تحصیلی، عملاً تجلّی اهداف آموزش و پرورش متناسب با ویژگیها و شرایط سنی دانشآموزان است که زمینه دستیابی آنها به شایستگیهای پایه و رشد متوازن را فراهم میآورد. این اهداف که مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله سند تحوّل نظام آموزش و پرورش طراحی شدهاند، شامل ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت میشودکه این ساحت ها عبارتند از:
تقویت مهارت های اجتماعی و عاطفی علاوه بر تقویت توانمندی های دانش آموزان، در راستای ساحت های تعریف شده در آموزش و پرورش کشور هم خواهد بود.
برخی از مهارتهای اجتماعی و عاطفی
مهارتهای اجتماعی و عاطفی مورد سنجش در ارزشیابی های گزینه دو در سال تحصیلی 99-98
گزینه دو در سال تحصیلی 99-98، شش مهارت زیر را در دو مرحله ارزشیابی کتبی مورد سنجش قرار می دهد. بدین صورت که در هر مرحله، 3 مهارت مختلف و هر مهارت با استفاده از 8 پرسش سنجیده می شود.
تحمل و جنبه
خود کنترلی
کنجکاوی
پشتکار
مسئولیت پذیری
خلاقیت
کاربران و مخاطبان سنجش مهارت های اجتماعی و عاطفی
تمامی دانشآموزان پایههای هفتم، هشتم و نهم که در ارزشیابیهای پیشرفت تحصیلی گزینهدو در تاریخ های متناسب با جدول زیر، ثبتنام کردهاند، میتوانند به صورت رایگان در این ارزشیابیها نیز شرکت نمایند. کارنمای حاصل از این ارزشیابی، در بازه زمانی 15 روز کاری پس از برگزاری، از طریق سایت Gozine2.ir در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.
برای ثبتنام در آزمون ها و ارزشیابیهای مؤسسه گزینه دو و اطلاع از شرایط آن، میتوانید با نمایندگی شهر خود تماس حاصل فرمایید و یا از طریق لینک زیر به صورت آنلاین و بسیار ساده ثبتنام کنید تا امکان شرکت رایگان در سنجش مهارت های اجتماعی و عاطفی را به دست آورید.
در صورتیکه در سنجش مهارت های اجتماعی بهمن 98 یا اردیبهشت 99 شرکت کردید، با ورود اطلاعات کاربری خود میتوانید نتایج را دریافت کنید.
مشاهده نتایج سنجشکاربران و مخاطبان سنجش مهارت های اجتماعی و عاطفی
تاریخ | پایه های هفتم و هشتم و نهم | |||
---|---|---|---|---|
سنجش مرحله اول 27 دی 98 |
مهارت مسئولیت پذیری
مهارت خودکنترلی مهارت پشتکار |
|||
سنجش مرحله دوم 19 اردیبهشت99 |
مهارت کنجکاوی
مهارت جنبه و تحمل مهارت خلاقیت |